Dari kubur Yahudi ke gurdwara

Sebagaimana di kebanyakan tempat tumpuan masyarakat India, kawasan Little India di Georgetown, Pulau Pinang juga meriah dengan jualan pelbagai barangan keperluan menjelang sambutan Deepavali pada 2 November 2013.

Bagaimanapun, saya dan penolong setiausaha Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan), Kughan Nadaraja yang berada di ibu negeri itu pada 23-25 Oktober 2013 mempunyai agenda lain; bukannya membeli-belah barangan keperluan Pesta Cahaya.

Tujuan kedatangan kami adalah untuk meneroka Tapak Warisan Dunia yang diiktiraf Pertubuhan Pelajaran, Sains dan Kebudayaan Bangsa-bangsa Bersatu (Unesco). Ia antara lain sebagai persiapan mengatur Konvoi Rumah Ibadat anjuran Kavyan dan Projek Dialog pada masa hadapan.

Sebagai permulaan, kami mengunjungi pelbagai rumah ibadat di sepanjang dan sekitar Jalan Masjid Kapitan Keling yang juga dikenali sebagai “Jalan Harmoni”.

Nama “Jalan Harmoni” adalah amat wajar, sesuai dan berpatutan kerana keharmonian kaum, agama, bahasa dan budaya terpancar jelas di sini.

Keharmonian dan keunikan itu bukan hanya sebagai “pameran” kepada pelancong dari dalam dan luar negara. Sebaliknya menjadi sebahagian daripada kehidupan seharian masyarakat majmuk di sini.

Beberapa rakan di Georgetown seperti Dhanendran (Ksatriya), Kiru Muniandi, Chitra Alagan dan Magaenthiran Periaswamy memperkenalkan beberapa tempat menarik di sana.

Antara tempat yang dikunjungi adalah tokong, kuil, masjid, gereja, wat, rumah kongsi, muzium, rumah warisan dan kawasan seni jalanan (street art). Masjid Kapitan Keling dibina pada tahun 1801 manakala Kuil Sri Maha Mariamman dibina pada 1833.

Perlu dinyatakan bahawa kesemua tempat ini bukan terasing sebagai “tempat pameran untuk dilawati” atau “muzium kenangan”. Sebaliknya adalah tempat-tempat yang masih terus “hidup” dengan aktiviti seharian masyarakat tempatan.

Seorang rakan Facebook, Nagathisen Katahenggam pula membawa saya dan Kughan ke dua tempat istimewa yang tidak termasuk dalam jadual asal kami.

Yahudi sudah lama berakar-umbi di sini

Sebenarnya saya agak terkejut dan hairan apabila dimaklumkan bahawa terdapat suatu kawasan kubur khusus bagi orang Yahudi di Georgetown. Dalam perjalanan (berkereta) ke sana, Nagathisen menceritakan serba sedikit mengenai kubur itu dan orang Yahudi.

Raju (kiri) dan Nagathisen di hadapan satu-satunya Kubur Yahudi yang terdapat di negara ini.
Raju (kiri) dan Nagathisen di hadapan satu-satunya Kubur Yahudi yang terdapat di negara ini.

Rupa-rupanya memang pernah ada kumpulan minoriti orang Yahudi di Pulau Pinang sehingga akhir tahun 1970-an. Hubungan antara Yahudi dan penduduk negara ini dikatakan bermula di Lembah Bujang pada abad kesembilan, serta turut kukuh di Melaka pada abad ke-18.

Hasil pencarian di ruang siber, saya mendapat maklumat bahawa menjelang tahun 1963, hanya terdapat 20 keluarga orang Yahudi di Pulau Pinang.

Terdahulu, semasa penjajahan Jepun (1941-45), orang Yahudi di Malaya dan Singapura turut menjadi mangsa kekejaman tentera Jepun.

Selepas Perang Dunia Kedua, kebanyakan daripada orang Yahudi yang terselamat memilih untuk berhijrah ke Israel, Australia dan Amerika Syarikat, selain tinggal di Singapura.

Segala maklumat ini adalah amat baru bagi saya. Malah hanya kini saya mendapat peluang untuk melangkah masuk ke kawasan perkuburan Yahudi – tanpa perlu ke luar negara!

Siapa sangka bahawa dalam pada politikus dan puak tertentu di Malaysia berkempen secara besar-besaran, penuh kelantangan tetapi tanpa ilmu yang mendalam mengenai orang Yahudi, rupa-rupanya mereka terlepas pandangan bahawa Yahudi sudah lama berakar-umbi di negara ini.

Batu-batu kecil diletakkan pengunjung pada kubur terbaru (dan terakhir) di Kubur Yahudi.
Batu-batu kecil diletakkan pengunjung pada kubur terbaru (dan terakhir) di Kubur Yahudi.

Kubur Yahudi Pulau Pinang yang kami lawati diasaskan pada tahun 1835 di atas tanah hampir seluas 3.5 kilometer persegi (sekitar 38 ribu kaki persegi) di tepi Jalan Zainal Abidin. Nama jalan itu sendiri dahulu dikenali sebagai Jalan Yahudi.

(Agak lucu dan ironi juga apabila melihat bangunan Umno Pulau Pinang tersergam di Jalan Yahudi.)

Penjaga kawasan kubur yang dilawati hanya memperkenalkan dirinya sebagai Raju. Katanya, kerja menjaga kawasan kubur berkenaan dilakukan secara turun-temurun. Elaun dibayar oleh lembaga pemegang amanah yang ditubuhkan pada 1885.

Raju membawa saya, Kughan dan Nagathisen melawat kubur yang unik ini sambil memberikan penerangan berdasarkan pengalaman. Bagi Nagathisen sendiri, ini kali pertama beliau berpeluang masuk ke kawasan perkuburan ini yang menempatkan lebih seratus kubur.

Berakhirnya sebuah warisan

Rupa dan bentuk kubur Yahudi memang unik dan tersendiri serta mengikut gaya kubur di Israel. Orang ramai yang menziarah tidak membawa bunga seperti yang biasa dilakukan masyarakat Malaysia. Sebaliknya, ketulan batu diletakkan di atas kubur bagi menggantikan bunga.

Kubur paling tua bertarikh 9 Julai 1835 manakala yang paling baru (dan dipercayai terakhir) bertarikh 15 Julai 2011. Saki-baki orang Yahudi di Pulau Pinang dikatakan sudah sama ada memeluk ajaran Kristian sejak tahun 1970-an atau berhijrah ke luar negara.

Kewujudan tanah perkuburan Yahudi ini nampaknya kurang diketahui orang ramai. Mujurlah juga tanah itu milik persendirian dan dijaga oleh lembaga pemegang amanah. Jika tidak, dengan sentimen anti-Israel dan anti-Yahudi yang begitu kuat, pasti ada pihak membuat tarian punggung atau membakar buku-buku di hadapan kubur berkenaan!

Menurut Nagathisen dan Raju, satu-satunya synagogue – rumah ibadat orang Yahudi – yang terletak di Jalan Nagore telah ditutup pada tahun 1976.

Penutupan itu bukanlah kerana tekanan daripada kerajaan yang tidak mengiktiraf negara Israel, atau ugutan daripada kumpulan ultra kiasu, fanatik dan pentaksub seperti (contoh sahaja) Pertubuhan Pribumi Perkasa Negara (Perkasa), Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ridhuan Tee Abdullah dan Utusan Malaysia.

Darbar Sahib (dewan sembahyang) di tingkat atas manakala perpustakaan, pejabat dan sebagainya di tingkat bawah Wadda Gurdwara Sahib.
Darbar Sahib (dewan sembahyang) di tingkat atas manakala perpustakaan, pejabat dan sebagainya di tingkat bawah Wadda Gurdwara Sahib.

Sebaliknya, synagogue berkenaan terpaksa ditutup kerana korum (minyan) jemaah seramai sepuluh orang dewasa tidak dapat dipenuhi. Bangunan lama itu – saumaah atau rumah perhimpunan – kini sudah tidak berfungsi.

Selepas meluangkan sedikit masa di Kubur Yahudi, Nagathisen membawa saya dan Kughan ke Wadda Gurdwara Sahib yang turut menempatkan Sekolah Khalsa Dharmik.

Kalau nama “Jalan Yahudi” ditukar kepada “Jalan Zainal Abidin”, nama “Jalan Kiln Bata” (Brick Kiln Road) pula ditukar kepada “Jalan Gurdwara” sempena rumah ibadat ini.

Menurut “pemandu pelancong” kami, nama lain bagi Wadda Gurdwara Sahib adalah Gurdwara Sahib Khalsa Dharmak Jatha Wadda dan Diamond Jubilee Sikh Temple.

Nama terakhir itu adalah kerana tapak/tanah bagi pembinaan rumah ibadat berkenaan diberikan kepada penganut Sikh pada tahun 1897 sempena sambutan jubli intan Ratu Victoria.

Konvoi Rumah Ibadat

Dana bagi pembinaan gurdwara ini merupakan sumbangan masyarakat Sikh yang menyerahkan gaji sebulan bagi merealisasikan impian membina rumah ibadat berkenaan.

Pengorbanan mereka ternyata berbaloi kerana apabila siap pada 1899, Wadda Gurdwara Sahib diiktiraf gurdwara terbesar di Asia Tenggara.

Saya pernah terlibat secara langsung dalam Konvoi Rumah Ibadat anjuran Kavyan pada 2 Oktober 2010, 2 Mei 2011, 17 Februari 2013 dan 12 Oktober 2013.

Saya juga sudah biasa memasuki gurdwara, masjid, kuil, gereja, wat dan tokong. Namun, saya tetap terpesona dengan keunikan setiap “rumah Tuhan” yang dikunjungi sejak usia kanak-kanak.

Salah satu tokong di Jalan Masjid Kapitan Keling yang memang layak dikenali sebagai “Jalan Harmoni”.
Salah satu tokong di Jalan Masjid Kapitan Keling yang memang layak dikenali sebagai “Jalan Harmoni”.

Atas sebab itulah juga saya menerima pelawaan Kughan untuk melawat Georgetown kerana senarai tempat yang disediakannya meliputi rumah-rumah ibadat dan tapak warisan pelbagai kaum/agama/mazhab.

Selepas berpeluang mengadakan lawatan ke pelbagai tempat menarik, unik, bersejarah dan bermakna di Tapak Warisan Dunia ini, saya semakin yakin bahawa ia lokasi yang sesuai bagi mengadakan Konvoi Rumah Ibadat anjuran Kavyan dan Projek Dialog pada masa akan datang.

Konvoi ke beberapa rumah ibadat sekitar Jalan Ipoh dan Sentul, Kuala Lumpur pada 12 Oktober 2013 mendapat perhatian masyarakat di dalam dan luar negara selepas liputan khas disiarkan menerusi BBC World News sepuluh hari kemudian.

Malah, Kavyan menerima e-mel daripada pelbagai pihak – dari dalam dan luar negara – yang begitu teruja untuk terlibat sama dalam konvoi akan datang.

Masing-masing gembira kerana sementara politikus – Badut Paul Lathic – membuat manipulasi “pecah dan perintah” serta menyemarakkan api perkauman untuk terus berkuasa, usaha-usaha murni memupuk perpaduan kaum/agama masih semarak dalam kalangan masyarakat.

Siri konvoi melibatkan pelbagai rumah ibadat di pelbagai lokasi sedang dalam perancangan. Orang ramai boleh menghubungi editor@projekdialog.com untuk maklumat lanjut.