Melukis gambar Nabi: Sejarah Islam yang tersembunyi mengenai imej Muhammad

Penterjemahan tidak rasmi “Drawing the prophet: Islam’s hidden history of Muhammad images” terbitan the Guardian. Penterjemah: Johan Zolhaidi.

Bagi kebanyakkan orang Islam, apa-apa gambaran visual tentang Nabi Muhammad dilihat sebagai suatu pencabulan ke atas agama Islam, tetapi pengharaman itu tidak selalunya mutlak dan sejak abad ketujuh, wujudnya tradisi seni Islamik yang menggambarkan secara visual tentang utusan Tuhan itu.

Mengikut kata sarjana, ianya bermula dengan lukisan kecil yang cantik dari abad ke 13. Dibayar oleh pihak yang kaya dan berkuasa pada masa itu, para pelukis yang beragama Islam melakar hampir setiap episod tentang hidup Nabi Muhammad seperti yang tertera pada kitab Al-Quran dan teks-teks yang lain, dari waktu beliau lahir sehingga wafat dan juga peristiwa beliau diangkat naik ke syurga.

Dengan niat bimbingan peribadi untuk aktiviti bersembahyang dan penghargaan, lukisan yang dilukis dengan terperinci ini dihasilkan untuk kedua-dua kelompok Islam, Sunni dan Shia, dan contoh-contoh lukisan yang berjaya diselamatkan boleh dijumpai di beberapa muzium utama dan di dalam koleksi perpustakaan.

Ia telah menyediakan landasan kepada tradisi imej pemujaan dan inspirasi yang masih wujud sehingga ke hari ini, dari ikon yang dijaga dengan baik di rumah hingga ke lukisan mural pada bangunan lima-tingkat yang dikomisen oleh kerajaan di tengah bandar Tehran, dan juga seni jalanan yang revolusioner di Kaherah – walaupun gambar nabi dikaburkan di kedua-dua kawasan awam tersebut.

Di kala terjadinya tragedi pembunuhan kartunis di pejabat majalah Charlie Hebdo di Perancis, kebanyakkan orang Muslim dan juga bukan Muslim berpendapat bahawa Islam memang sentiasa menghalang ataupun melarang apa-apa gambaran Nabi Muhammad, sebahagiannya adalah kerana wujudnya amaran yang tercatat di dalam Al-Quran dan juga teks agama yang lain tentang penyembahan ataupun apa sahaja yang dapat dilihat sebagai laluan kepada penyembahan.

Pendapat ini jarang benar dipersoalkan, mungkin kerana kewujudan gambar-gambar Nabi Muhammad tidak diketahui ramai dan hampir tidak langsung dibincangkan oleh orang awam yang berada di luar daripada komuniti yang menciptanya, mempelajarinya dan membelinya. Tetapi kekaburan karya-karya ini seringkali menghampakan para pakar, yang melihatnya sebagai sebahagian daripada kekayaan warisan kesenian Islam dan membenci tanggapan bahawa satu-satunya penggambaran tentang Nabi yang wujud adalah karya yang rasis dan menghina, dan hanya dicipta oleh mereka yang tidak mempercayai agama Islam.

“Ianya benar-benar penting untuk para audiens yang tidak pernah melihat karya yang menggambarkan kesolehan Nabi Muhammad untuk melihatnya, agar mereka mampu untuk membezakan karya yang mempunyai nilai kebatinan yang tinggi dan indah yang telah dihasilkan sejak 1000 tahun yang lepas dan dihasilkan untuk tatapan para Muslim, dengan penggambaran yang menghina dan lucah [yang sering ditunjukkan di dalam berita sejak kebelakangan ini],” kata Omid Safi, pengarah Pusat Pengajian Islam di Duke University yang terletak di North Carolina.

Penulis kepada buku yang menceritakan tentang kehidupan Nabi, Memories of Muhammad, menyimpan satu gambar nabi di rumahnya, dibawanya dari Iran semasa beliau lari dari negara tersebut sewaktu umurnya kecil.

“Saya rasa kebanyakkan orang tahu bahawa untuk saya, sebagai ahli akademik dan Muslim yang tajam pemerhatian, ianya terlahir daripada tradisi dimana dengan melihat ikon tersebut, mengingatkan saya tentang nabi, dan memikirkan tentang nabi mengingatkan saya tentang Tuhan,” katanya. “Ia menggunakan deria-deria yang ada untuk tiba menjumpai Tuhan.”

Safi tidak memberitahu kesemua teman Muslim yang melawat rumahnya, siapakah ikon di rumahnya itu, dan dia hanya merujuk gambar tersebut sebagai manusia suci, kerana kebanyakkan ahli teologi akan menolaknya sebagai kufur.

Sheikh Ibrahim Mogra, seorang imam di Leicester and penolong setiausaha agung Sidang Muslim di Great Britain, memberitahu BBC: “Islam secara amnya melarang penggunaan imej, dan bila tiba persoalan untuk menggambarkan Nabi Muhammad SAW, larangan menjadi lebih relevan: kami tidak dibenarkan untuk menggambarkan beliau dalam apa keadaan, cara ataupun bentuk.”

Negara-negara Arab Muslim telah menolak kesemua rujukan tentang bentuk manusia sejak Islam mengambil tempat di seluruh benua, dengan para pemimpin terawal resah memikirkan cara untuk memisahkan kepercayaan jahiliah dan berhala yang digantikan oleh mereka. Tapi ianya tidak benar bagi orang Parsi dan Turki semasa agama Islam mula mengakar di tempat mereka, mengikut kata Profesor Christiane Gruber di University of Michigan, seorang pakar tentang penggambaran nabi di dalam kesenian Islam.

Gambar pertama yang terselamat dari benua-benua ini dianggarkan terhasil pada abad ke 13 dan tidak dibataskan pada mana-mana kelompok. “Beberapa gambar yang terawal dicipta oleh pemimpin Sunni, yang ingin melawan Shiisme bapanya,” kata Gruber.

Karya-karya tersebut barangkali sebahagian daripada tradisi yang lebih lama, tetapi askar-askar Mongol telah diarah oleh cucu Genghis Khan untuk menawan Baghdad pada 1258 dan menghancurkan perpustakaan imperial. “Kita tidak tahu banyak tentang buku kesenian Islamik sebelum itu,” kata Gruber. “Mungkin sahaja wujudnya suatu tradisi sebelum itu tetapi kita tidak akan tahu tentangnya ataupun mengisi jurang yang telah ada.”

Pemimpin-pemimpin Muslim yang mengarah untuk menghasilkan gambar-gambar itu tidak pernah cuba untuk meletakkannya di kawasan pemujaan awam, dan dekorasi masjid hanya dibataskan kepada kaligrafi, floral ataupun senireka geometri.

Sebaliknya imej-imej ini adalah barang mewah yang digunakan sebagai pujaan peribadi oleh segolongan elit, yang ingin mempelajari dan bertafakur tentang kehidupan nabi dan ajarannya di rumah.

“Tidak ada banyak perbincangan awam tentang imej-imej Muhammad,” kata Gruber. “Kita tidak boleh menyalahkan komuniti Muslim tentang ketidaktahuan mereka bahawa gambar-gambar ini wujud, jika kita tidak memaparkannya kepada khalayak ramai. Menerbitkan gambar-gambar ini akan mengembalikan nilai artistik apabila berhadapan dengan sikap tidak hormat yang dilihat sebagai sesuatu yang benar-benar tidak munasabah. Adalah lebih baik untuk kita melihat kesemua gambar-gambar yang indah ini. Para Muslim dapat berbangga dengannya sebagai sebahagian daripada warisan kesenian yang benar-benar kaya.”

Tidak wujud gambar-gambar Nabi Muhammad yang dipamerkan ke khalayak awam di UK. Metropolitan Museum of Art di New York pula, telah meletakkan satu gambar yang cantik merujuk kepada peristiwa Nabi Muhammad diangkat ke syurga di galeri kesenian Islam. Gambar kedua dapat dilhat di laman web muzium tersebut dibimbingi pengenalan mengenai tradisi seni yang ada.

“Paparan sebegini, walaupun dapat dikatakan jarang wujud, masih boleh diterima oleh segolongan orang Muslim, kerana terdapat banyak penerimaan yang berlainan terhadap penggambaran Nabi – dan manusia secara am – di dalam dunia Islam,” mengikut pernyataan laman web itu. “Imej Nabi Muhammad pada bahagian awal buku diserikan dengan tingkat pemberkatan dan penyucian yang tinggi. Dengan demikian, ilustrasi Nabi Muhammad adalah suatu kebiasaan, khususnya di kawasan dunia Islam yang terletak di benua timur.”

Baru-baru ini paparan kesenian Islam, termasuk imej-imej Nabi, di Bibliothéque Nationale yang terletak di Perancis berjaya menarik beberapa pelawat dan tidak menimbulkan apa-apa kontroversi.

Dari sekitar 1500 Masihi, di kawasan Uthmaniyah, munculnya imej-imej Muhammad dengan mukanya diselubungi purdah, atau di dalam beberapa kes mukanya digantikan dengan bara api yang berwarna emas. Gambaran muka Muhammad tidak selalunya dikaburkan di dalam setiap gambaran yang ada, dan walaupun tradisi penggambaran beliau di dalam bentuk manusia mulai menjadi lesu, ianya tidak pernah mati.

Ianya sesuatu yang umum di Iran, dimana kebelakangan ini wujudnya penjualan poskad, gambar-gambar dan juga karpet yang memaparkan imej Nabi, dan pada tahun 2008 kerajaan Iran memberi tugas kepada pelukis untuk melukiskan peristiwa Nabi menaiki buraq menuju ke syurga pada dinding bangunan lima tingkat, diinspirasikan oleh salah satu lukisan manuskrip.

Ia juga turut muncul semula di kawasan Mesir yang kebanyakkannya dihuni oleh kelompok Sunni, dimana lukisan di dinding yang terletak di Jalan Mohamed Mahmoud menggambarkan Nabi Muhammad di atas kuda, mungkin bersedia untuk perang, dialihkan daripada orang yang melihatnya tapi dapat dikenali melalui tulisan kaligrafi yang terapung seakan bintang diatas kepalanya.

Nasima Begum, jurucakap wanita bagi Sidang Muslim bagi Great Britain, berkata bahawa pandangan tentang penggambaran Muhammad adalah selaras, and menggambarkan seni suci itu sebagai pengajian sejarah yang janggal. “Persepsi tentang cara untuk menggambarkan Nabi tidak pernah berubah,” kata beliau. “Dipercayai bahawa Nabi tidak patut digambarkan langsung, walau bagaimanapun pada abad ke 12 dan 13, barangkali wujud buku yang menggambarkan Nabi Muhammad, tetapi mengikut fakta dimana gambarnya ditutup ataupun dikaburkan pada abad ke 16 menunjukkan bahawa kebanyakkan Muslim tidak selesa dengan pendekatan sebegitu rupa dan secara tidak langsung purdah digunakan untuk menutup mukanya.”

Beliau menolak untuk memberi komen samaada sidang majlis tersebut akan bersetuju ataupun tidak mengenai paparan imej Nabi di pameran seni Islam, ataupun penerbitan mereka. Untuk Gruber dan ahli akademik yang lain, menerbitkan dan meraikan gambar-gambar dikirakan sesuatu yang penting.

“Ianya bukan sesuatu yang merendahkan warisan yang ada; sebenarnya bagi saya adalah agak janggal bagi para Muslim untuk tidak menerbitkannya,” kata Gruber. “Seperti wujudnya suatu mesej yang merugikan apabila Muslim tidak mampu untuk menanganinya apabila melihat imej-imej tersebut ataupun berbincang mengenainya.” Beliau turut berkata semasa mengaji dan mengajar di dalam masa sedekad ini, beliau tidak pernah diugut dan tidak merasakan bahawa kerjanya berbahaya.

“Jika saya berselindung di sebalik ketakutan, lalu ia pastinya bermakna bahawa saya sudahpun menganggap bahawa Muslim pada dasarnya ataupun sememangnya cenderung kepada keganasan, dan itu saya rasa adalah sesuatu yang menjelikkan,” kata beliau. “Setiap kali saya melihat atau mengadakan perbincangan awam tentang imej-imej sebegini, yang ada hanyalah reaksi positif.”

KEHIDUPAN NABI MUHAMMAD

570 Muhammad dilahirkan di Mekah, Arab Saudi. Bapanya meninggal sekitar waktu itu.

575 Ibunya meninggal dunia, Muhammad menjadi anak yatim dan dijaga oleh atuknya, seorang yang berpengaruh di Mekah dan kemudian dijaga oleh pakciknya.

595 Pada umur 25, baginda mengahwini Khadija, seorang balu yang kaya. Mereka melahirkan dua anak lelaki, yang mati semasa bayi dan empat anak perempuan.

610 Muhammad menerima wahyunya yang pertama, di gua yang terletak di pinggir kota Mekah.

613 Baginda mula memberi ceramah kepada orang ramai. Muhammad, keluarganya dan pengikutnya dihukum dan dikecam.

622 Muhammad dan pengikutnya meninggalkan Mekah dan berhijrah ke pekan wahah yang dinamakan Yathrib, kemudian bertukar menjadi Madinah, tempat dimana ayahnya dikuburkan. Tahun ini menandakan tahun permulaan di dalam kalendar Islam.

630 Setelah bertahun-tahun berperang, pengikut Nabi menawan Mekah tanpa pertumpahan darah.

632 Baginda pulang semula ke Mekah, memberi ceramah perpisahan, kemudian meninggal di Madinah setelah jatuh sakit.